Thursday, May 24, 2007

Bibliography on broadcasting in Slovenia

These are, in large part, publicly available. God bless George Soros-funded organisations...

  • Gaube, Ales, "Slovenia: a Government Mouthpiece?", Transitions Online, 26th September 2005; deals with a reform of RTV Slovenia following a 2005 referendum; the referendum substitute a German-style corporatist board for a parliamentary appointed board.
  • Gaubes, Ales, "Slovenian Media: the Politics of Ownership", Transitions Online, 20th March 2006
  • Goegole, Hannes, "A Question of Transparency - Public Broadcasting in Transition - Editorial Independence in Romanian and Slovenian Public Channels", DeScripto, no. 2 (2004), pp. 16 - 17
  • Hrvatin, Sandra, Serving the State or the Public: The Outlook for Public Service Broadcasting in Slovenia (Peace Institute, Ljubljana, 2002) ; excellent summary, including relevant information on the appointment of other European PSBs. Tells the tale of how the Parliament came to indirectly appoint the Director-General, contrary to the law.
  • Hrvatin, Sandra, Media Policy in Slovenia in the 1990s (Peace Institute, Ljubljana, 2001)
  • Matkovic, Damir and Brajovic, Sasa et al, Public service broadcasting in transition - Croatia, Montenegro, Slovenia (Peace Institute, Ljubljana, 2002); notes that the journalistic Code and ombudsman promised in 2000 (and described by Hrvatin) still hasn't been appointed.
  • Volcic, Zala, "'The Machine That Creates Slovenians': The Role of Slovenian Public Broadcasting in Re-Affirming and Re-inventing the Slovenian National Identity", National Identities, Vol. 7, No. 3, 287 - 308 (DOI, gated); contains a choice quote from a senior anchor admitting that politicians influence editorial choices.

No comments: